Ilyen még sosem volt

Az Év Magyar Autója díjak történetében először szerepel mindhárom hazai autógyár terméke a nevezettek között. Meghajtottuk az Év Magyar Autója 2021, illetve az Év Zöldautója 2021 díjakra a nyár közepétől csakis nálunk gyártott plug-in hibrid CLA modellt, az Év Magyar Autója 2021 díjra, illetve a Magyar Év Autója 2021 díjra (szabadidő-autók kategória)  nevezett lágy hibrid esztergomi Suzuki Vitarát, az Év Magyar Autója 2021 díjra jelölt lágy hibrid Audi Q3 Sportback szabadidő-autót, amelyet még a gyári tesztpályán is vezettük. A kakukktojás ezen a közös zsűriteszten a Clio volt, amely hibrid ugyan, de nem hazánkban készül. Utóbbi a kisautók között van versenyben a Magyar Év Autója 2021 díjért. 
Az Audi Hungaria járműgyárában Les Zoltán gyárigazgató fogadta a zsűrit

Az Audi Hungaria járműgyárában Les Zoltán gyárigazgató fogadta a zsűrit

Nem volt könnyű megszervezni a hazai gyártású autók közös tesztjét. Egyrészt a koronavírus is megtizedelte csapatunkat, másrészt a hazai importőröknek nehézséget okozott a Magyarországon gyártott autók sajtóflottába állítása. Nem mindenhol, a Suzukinál például legalább hat hibrid Vitara áll a sajtó rendelkezésére. A kecskeméti Mercedes-Benz gyár kommunikációs osztályának közbenjárására sikerült utolsó pillanatban forgalomba helyezni egy szép fehér CLA 250 e Shooting Brake modellt, így már csak az Audi maradt hátra. Mivel az importőrnél éppen nem volt szabad a jelölt autónak megfelelő konfiguráció, azaz Audi Q3 Sportback mhev, Győrhöz kellett fordulnunk. A gyár készségesen segített, szabályos autóbemutatót szervezett nekünk, prezentációval, gyári és külső helyszíni teszteléssel, ebéddel és szakértői konzultációkkal. Így történhetett, hogy a magyar sajtótörténelemben először tesztelhettük mindhárom hazai autógyár egy-egy termékét, ráadásul az Audi-gyár területén. Néztek is a dolgozók, amikor behajtottunk az esztergomiak és a kecskemétiek büszkeségeivel…

Megnézhettük a quattro 40 évét ünneplő különleges TT modellt

Megnézhettük a quattro 40 évét ünneplő különleges TT modellt

Audi Q3 Sportback 35 TFSI

A Q3 Sportback az Audi termékkínálatának első kompakt crossover modellje, amely a TT Coupé és Roadster, valamint a Q3 mellett a negyedik Győrben készülő Audi. 2020-ban végleg kivezették a gyártósorról az A3 limuzint és immár az A3 kabriót is. Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyári igazgatója részletesen bemutatta a győriek újdonságát, amelyből naponta mintegy 650-670 darabot szerelnek össze – természetesen győri motorokkal.

Javában zajlott az elkészült autók gyári tesztelése

Javában zajlott az elkészült autók gyári tesztelése

Az Audi Q3 Sportback 4,50 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,56 méter magas, tengelytávja 2,68 méter. A hátsó ülések 0,13 méteres hosszirányban mozgathatók, a háttámla három részre osztott, és dőlésük hét fokozatban állítható. A csomagtér térfogata 530-1400 liter. Opcióként az Audi elektromos hátsó ajtót is kínál, amelyet lábmozdulattal is lehet nyitni és lezárni. A hagyományos benzin-, illetve dízelmotorokkal szerelt változatok mellett immár a hazai kereskedésekben elérhető a díjra jelölt belépő szintű benzines erőforrás, amely 48 voltos lágy hibrid rendszerrel működik együtt. Ez fékezés során visszanyeri az energiát és az alacsony sebességről való gyorsítás során támogatja a motort. A valós vezetési helyzetekben akár 0,4 liter üzemanyagot is megtakaríthat 100 kilométerenként. A rövid teszten ezt nem tudtuk hatékonyan ellenőrizni, de az tény, hogy a vitorlázás révén nagy tempónál is képes szabadon futni az autó, azaz nem fogyaszt benzint.

Munkában a zsűri: Csordás Gábor és Katona Mátyás elemez

Munkában a zsűri: Csordás Gábor és Katona Mátyás elemez

Az Audi Q3 Sportback szériában sport felfüggesztéssel és progresszív kormányzással rendelkezik, melynek áttételezése a kormányzási szög növekedésével egyre közvetlenebb. Kérésre szabályozható a csillapítás, ami tovább növeli a dinamizmus és a kényelem közötti tartományt. A vezetési helyzettől, az útviszonyoktól és a személyes preferenciáktól függően a járművezető a hagyományos dinamikus kezelőrendszeren hat profilban, beleértve az offroad módot is, megváltoztathatja az autó jellemzőit. A motor és a sebességváltó beállításai mellett ez a rendszer befolyásolja az elektronikusan állítható lengéscsillapítók és a kormányzás segédprogramját is.

Mercedes-Benz CLA 250 e

A Mercedes-Benz folyamatosan bővíti a plug-in hibrid hajtással rendelkező EQ Power kínálatát. A vállalat kompaktautó-családjának két hibridmodelljét, a CLA 250 e Coupét és a CLA 250 e Shooting Brake-et is kizárólag Kecskeméten kezdték gyártani. A gyártásban résztvevő munkatársakat hónapokon keresztül képezték a hibrid modellek esetében alkalmazott egyedi munkafolyamatokra, és a gyártásindulást megelőzően több mint 2000 munkatárs részesült speciális munkavédelmi oktatásban. Emellett újdonság még például, hogy a csarnokon belül, azokon a munkaterületeken, ahol a munkatársak dolgoznak az autón, kizárólag elektromos hajtással működnek ezek a gépkocsik. A Mercedes-Benz autók esetében először, a belső égésű motort is az elektromos hajtásért felelős villanymotor indítja el, melynek teljesítménye 75 kilowatt. Az 1,33 literes négyhengeres motorral együtt ez 160 kilowatt (218 lóerő) teljesítményt és 450 newtonméter rendszernyomatékot eredményez. Autópályán jól meghajtottuk a kecskeméti túraautót, az elektromos motor még 140 kilométer/óra sebesség fölött is képes dinamikusan hajtani az autó, nulla helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. Masszív, jól tapad az útra, élvezetes vezetni, technikai fejlettsége kimagasló, de a rengeteg képernyő ránk ömlő adat és információ tolakodó lehet. A Budapest-Győr-Budapest távon 5 liter benzinnel beérte 100 kilométerenként.

Ilyen sem volt még: Kecskeméten gyártott hibrid a győri Audinál

Ilyen sem volt még: Kecskeméten gyártott hibrid a győri Audinál

Renault Clio e-tech

A Renault által kínált E-tech modellek közös jellemzője, hogy kizárólag elektromosan indulnak el, az erőteljes dinamizmus révén élvezhető a vezetésük és takarékosan bánnak az üzemanyaggal. A sajtóanyag szerint a Clio E-tech hibriddel a városi utakon akár 80 százalékban teljesen elektromos üzemmódban közlekedhetünk, miközben akár 40 százalékos fogyasztás-megtakarítást is elérhetünk városi ciklusban egy benzinmotorhoz képest. Az energiagazdálkodás szabályait úgy tervezték, hogy az optimális energiamennyiséget (hőleadás és a felhasznált üzemanyag mennyisége) használják fel az akkumulátor töltésére, akkor, amikor a keletkező energia meghaladja a kellő teljesítményhez szükséges mennyiséget. A kinetikus energia visszanyerhető lassítás és fékezés során, majd átalakítható elektromos energiává az akkumulátor töltése érdekében. A Renault E-Tech Hybrid motor hajtásláncában egy belsőégésű motorhoz két villanymotor és egy központi akkumulátor társul. Ehhez az architektúrához pedig egy többféle módba állítható körmös kapcsolású sebességváltót építenek be. Elektromos motorok mellett alkalmazva a tengelykapcsoló nélküli sebességváltó 100 százalékban elektromos indítást tesz lehetővé. Ez jelentősen csökkenti a sebességváltás idejét, ami gyorsításkor növeli a vezetési kényelmet és a teljesítményt. Az erősebb visszatöltést B üzemmód szolgálja.

Üde színfolt volt a magyarok között a Renault

Üde színfolt volt a magyarok között a Renault

A belsőégésű motor a jól bevált 1,6 literes benzinmotor, amelyet kifejezetten erre a célra terveztek át, hengerenként dupla befecskendezést kapott, EGR-szelepet, új elektromos vízpumpát és részecskeszűrőt. Két villanymotor – egy elsődleges villanymotor és egy másodlagos villanymotor (HSG – nagyfeszültségű indítógenerátor) -, valamint egy innovatív, többmódú tengelykapcsoló nélküli sebességváltó kíséri. A Clio 1,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral (230 V) rendelkezik, amelynek gyártója a japán Hitachi.

Használat közben az egyik üzemmódról a másikra való váltás alig észrevehető, és nem igényel semmilyen beavatkozást a sofőr részéről. A rendszerteljesítmény 140 lóerő (a benzinmotor nyomatéka 144 Nm, a hajtásba beszálló villanymotoré 205 Nm), a Clio 6,9 másodperc alatt gyorsul 80-ról 120 kilométer/órára. Teljesen elektromos üzemmódban a Clio akár 70-75 kilométer/óra sebességgel képes haladni. A győri tesztet a hibrid Clio 5,7 liter/100 kilométer átlagfogyasztással zárta.

Suzuki Vitara

A Suzuki Vitara hazánkban immár csak a legfejlettebb, 48 voltos hibrid hajtáslánccal választható. Alkalmazásával csökkent a Vitara károsanyag-kibocsátása, az intelligens start-stop rendszernek köszönhetően nem jár feleslegesen a motor (például piros lámpánál, vagy dugóban várakozva). Az 1,4 literes Boosterjet motor 127 lóerős teljesítménye bőven elegendő a mindennapos biztonságos autózáshoz. Az intercoolerrel ellátott turbófeltöltő túlnyomásos levegőt juttat a hengerekbe és ezzel lehetővé teszi, hogy a motor már alacsony fordulatszámon elérje a legnagyobb nyomatékot (235 Nm). Váltója hatfokozatú kézi. A Suzuki könnyű és kompakt hibrid rendszere egy meghajtó funkcióval is ellátott a motorhoz szíjjal csatlakozó indítógenerátorból (ISG, feladata a nyomatéknövelés és nyomaték-kiegyenlítés) és egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorból, valamint egy 48-12 voltos DC/DC konverterből áll. Az ISG lassításkor regeneratív fékezéssel áramot fejleszt, amely az akkumulátorokban (van 12 voltos is) tárolódik. A töltési fokozat gyakori motorrásegítést tesz lehetővé. A stop-start rendszer automatikus, sima és egyenletes újraindítást tesz lehetővé. A rásegítő villanymotor teljesítménye 13,6 lóerő, legnagyobb nyomatéka 53 Nm.

Csakis 48 voltos hibridrendszerrel érhető el a Vitara

Csakis 48 voltos hibridrendszerrel érhető el a Vitara

Megálláskor, fékezéskor, guruláskor leáll a belső égésű motor, de ha kell, gyorsan újraindul. Az elektromos berendezések, mint például a klíma, akkor is működhetnek, ha a belső égésű leállt. A villanymotor még az üzemanyag befecskendezése előtt felpörgeti a belső égésű motort az üzemi fordulatszámra. Hegymenetben, előzéskor és sport módban a villanymotor érezhetően besegít a benzinmotornak. A közös teszt során az összkerék-meghajtással is felszerelt Vitara 6,3 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Támogatók