Az Év Magyar Autója zsűri a döntés előtti utolsó közös tesztjén igazi különlegességeket vett górcső alá. Volt a kínálatban elektromos kisbusz, kombi sportkocsi, plug-in hibrid, illetve lágy hibrid és csak villannyal hajtott szabadidő-autó. Vecsésen Salgó András, a BMW kommunikációs igazgatója fogadta a zsűrit.
Alfa Romeo Tonale – A Stelvióra hasonlító, kompakt (hossza 4,53 méter) olasz szabadidő-autó az Alfa Romeo márka reménysége. Ezzel a modellel indult el a villamosítás korszaka az Alfánál. Tesztünkben a lágy hibrid verziót próbálhattuk ki, de létezik a Tonale palettáján konnektoros hibrid, sőt 130 lovas, négyhengeres dízelmotorral is választható. A phev verzió összkerekes, 1,3 literes, turbós benzinmotor forgatja az első, villanymotor a hátsó tengelyt. A 275 lóerős rendszerteljesítményt 15,5 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor támogatja. Tesztünk alanya ennél szerényebb teljesítményt vonultatott fel: 1,5 literes benzinmotorja 160 lóerőt teljesített (van belőle 130 lovas is), szériában kapta meg a hétfokozatú duplakuplungos sebességváltót, valamint a 48 voltos hibrid rendszert. A 15 kilowattos, 55 Nm-re képes elektromotorja pedig nemcsak az önindító és a generátor szerepét látja el, hanem önállóan is képes mozgatni az autót, például dugóban araszoláskor vagy parkoláskor.
BMW iX1– A BMW iX1 a kompakt SUV-sorozat második legerősebbje (a plug-in hibrid változat viszi a prímet), két elektromos motorja összesen 313 lóerő (230 kW) teljesítményt szabadíthat a négy kerékre. A rendszer legnagyobb nyomatéka 494 Nm, ami hatalmas mosolyt fakaszt minden egyes elindulásnál. Legyenek száraz vagy nedves körülmények, kanyargós szerpentinen is meggyőző magabiztossággal mozgatja a 20 mázsás testet. A villanyautó 5,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetben 100 kilométer/óra sebességre, a végsebesség 180 kilométer/óra lehet. Az iX1 hatótávja 417-440 kilométer WLTP ciklus alapján mérve. A téli teszten ezt nem tudtuk ellenőrizni, a bruttó 64,7 kWh kapacitású akkut (energiasűrűsége 152 Wh/kg) rendesen merítő gyakorlatok nyomán és az alig kilenc fokos hőmérsékleten csúnyán rövidült a hatótáv.
BMW M3 Touring – A mezőny legerősebb autójában sorhatos benzinmotor dolgozik, amelyet két turbó is lélegeztet. Ez az első széria hármas kombi, így nem meglepő, ha nagy népszerűség övezi a modellt. Az M3 és M4 Competition kivitelei számára kifejlesztett, M TwinPower Turbo technológiával dolgozó, soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítménye 375 kW / 510 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 650 Nm. A motorhoz nyolcfokozatú M Steptronic automatikus váltó kapcsolódik, amely többféle váltóprogramot kínál és a kormány mögötti váltófülekkel is vezérelhető. Az M xDrive intelligens összkerékhajtás minden vezetési szituációban gondoskodik arról, hogy a négy hajtott kerék mindegyikéhez az optimális tapadáshoz szükséges motorerő jusson, a BMW M3 Touring így álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 3,6 másodperc alatt, 200 kilométer/órás tempóra pedig 12,9 másodperc alatt gyorsul. Ugyanannyira hasznos kombi, mint amilyen élménydús sportkocsi: 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssorában három teljes értékű ülés sorakozik. A hátsó üléssor háttámlája egyben és külön-külön, részekre osztva is lehajtható, amellyel a csomagtér 500 literes térfogata 1510 literesre is bővíthető.
DS 7 E-Tense 4×4 – A DS 7 ráncfelvarrása közben elveszítette a nevének egy részét, a kocsi immár nem Crossback. Új, látványos fényszórók immár mátrixos LED-ek, 380 méterre elvilágítanak, de nem zavarják a többi közlekedőt. A különleges, fátyolszerű nappali fényt oldalanként 33 dióda csinálja, amelyeket a kocsiest színével megegyező színre festett polikarbonát felület borít. 4,593 méteres hosszával még nem nagytestű szabadidő-autó, sokkal inkább egy túlméretezett kompakt, igazi középkategóriás. Tükrök nélkül 1,906 méter széles, magassága 1,625 méter, tengelyek közötti távolsága 2,738 méter. Az 555 literes csomagtartó (ledöntött ülésekkel 1745 liter) sokkal kisebbnek látszik. A DS kompakt SUV modellje 300 lóerő maximális teljesítményt, 520 Nm nyomatékot, összkerékhajtást és elméleti 60 kilométeres elektromos autonómiát kínál. Egy belső égésű és két elektromos motor adja össze az erejét, fedélzeti vezérlése optimális módon kombinálja a benzin és az elektromosság nyújtotta energiát, és hálózatról, vagy a fékezés során termelődő energia visszanyerésével is tölthető. A motorházfedél alatt egy 200 lóerős (147 kW), 1,6 literes turbós benzinmotor található 300 Nm nyomatékkal, amelyhez két elektromos motor társul 110-113 lóerő (81-83 kW) teljesítménnyel. Elektromos módban az autó többnyire a hátsó villanymotort használja, az első, váltóba épített motor csak a fékezéskor és a visszatáplálásban kap szerepet. Az elektromotorok közül az első 166 Nm, a hátsó akár 320 Nm nyomatékkal hajt. Van belőle 360 lovas sport verzió is, ez most a 300 lovas.
Peugeot 408 phev – Új fejezetet nyit a Peugeot márka életében az új 408, amely izgalmas fastback karosszériaformával hódít. A ragadozóra emlékeztető megjelenés a márka modelljeinek sajátja. Az autó vonalai élesen megrajzoltak, a karosszériával azonos színű hűtőrács pedig tökéletesen illeszkedik az orr-részbe, közepén az új oroszlánfejes emblémával. A 20 hüvelykes felniket (van kisebb is, 17-20 hüvelyk lehet a mérete) rendhagyó geometrikus dizájn jellemzi. A szemfogra emlékeztető első lámpák és a három karmot formázó hátsó LED-es fénysor egyértelművé teszik a modell hovatartozását. Lámpákból kétféle van, a legfejlettebb LED-mátrixos. A 2,79 méteres tengelytávval rendelkező, 4,69 méter hosszú Peugeot 408 hátsó üléssorát kimagasló helykínálat jellemzi, a csomagtartó is tágas: az 536 literes térfogat a hátsó üléstámlák lehajtásával 1611 literesre növelhető. A kocsi magassága 1,48 méter. Kétféle phev verzióban létezik, tesztünkön az erősebb járt: a 225 lóerős (180 lóerős 1,6 literes benzinmotor és 81 kW-os villanymotor kettőse) plug-in hibrid a sportos vezethetőséget helyezi előtérbe. A lítium-ion akkumulátor kapacitása 12,4 kWh, teljesítménye 102 kW. A modellhez a márka kétféle fedélzeti töltőt kínál: egy a szériafelszereltség részét képező, 3,7 kW-os egyfázisú töltőt és egy 7,4 kW-os egyfázisú opciós töltőt.
Volkswagen ID. Buzz – A Volkswagen az ID. Buzz által ülteti át a T1 genetikáját a jelenbe – és egyúttal a jövőbe. Az első 1950-es buszhoz hasonlóan az új modell is letisztult és funkcionális kialakítású, ugyanakkor számos érzelmet ébresztenek fel. Az 1950-es busz – belsős elnevezéssel: a „Typ 2”– önhordó karosszériával rendelkezett, amelyet kifejezetten hozzá fejlesztettek ki, hossza 4,28 méter, tengelytávja pedig 2,40 méter volt. Az ID. Buzz jó 40 centiméterrel hosszabbnála. A Volkswagen sokoldalú, modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióján (MEB) alapul. A 2,99 méteres tengelytávja a leghosszabb a modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióban. Akkumulátorának kapacitása nettó 77 kWh. Ez látja el árammal a 150 kW teljesítményű elektromos motort, amely – hasonlóan ahhoz, ahogy a T1 modellnél egykor a bokszermotor – a hátsó tengelyen kapott helyet. A mélyen a szendvicspadlóban elhelyezett akkumulátor pozíciójának és a könnyű elektromos hajtásrendszernek köszönhető az autó jó súlyelosztása és alacsony tömegközéppontja. Ezek együttesen biztosítják az autó optimális kezelhetőségét és agilitását. A lítium-ion akkumulátor falitöltőről és nyilvános töltőállomásról is tölthető 11 kW teljesítményű váltakozó áramról. CCS csatlakozó használatával az egyenáramú gyorstöltő állomásokon a töltési teljesítmény elérheti az akár 170 kW-ot is. Családias belterében öt személynek és csomagjaiknak (1121 literig) jut bőséges hely az utazás során. Ha a második üléssort lehajtjuk, a csomagtér befogadóképessége 2205 literre nő.
B. Cs.