Izgalmas autókkal fordultunk rá az Év Magyar Autója 2024-es verseny idei első közös zsűri tesztjére. A hatalmas Ford Ranger Raptor mellett kipróbáltuk az új Renault Cliót, a Hyundai Kona teljesen elektromos változatát, a hálózatból is tölthető Alfa Romeo Tonale szabadidő-autót és hajtottuk a legkülönlegesebb Lexust.
Lexus LM
Aki meglátja, levegőt is elfelejt venni, annyira kilóg az utcaképből és a Lexus palettáról az új LM, amely ízig-vérig luxus kisbusz. Parádés, ahogy suhan. Olyan, mint egy varázsszőnyeg, ilyen kellemes menetkényelmet semmilyen más autó nem ad ebben a kategóriában, nem csoda, ha kapkodják és már az éves keretet eladták hazánkban. Az ára borsos, a kétüléses luxusváltozatért 57,9 millió forintot kell fizetni. A családi (hatüléses) változat ennél mintegy 10 millió forinttal kerül kevesebbe. 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor és villanymotor párosa hajtja (az összteljesítmény 250 lóerő), rendes hibrid, rendes Lexus. Az összkerékhajtás alapáras.
Renault Clio
Régóta vártunk a megújult francia kisautóra, amelynek fizimiskáját nem lehet semmi mással összetéveszteni, hacsak nem a testvérével, az azonos alapokra épülő Mitsubishi Colttal. A közös teszten a sportos (kinézetű) Alpine változatot kergettük meg Pest-, Fejér- és Komár-Esztergom (magyarországi) átlagnál jobb minőségű útjain. Futóműve feszes, kormányzása pontos, étvágya visszafogott. Nem csoda, hisz hibrid hajtással kaptuk, az 1,6 literes szívó benzinmotor és a villanymotor kettőse 143 lóerős. A vezetősegédjei meglepően barátságosak, a sportos ülései viszont nem minden embernek kényelmesek.
Ford Ranger Raptor
Nem először vezettük a hazai piac legerősebb pickupját, de az az igazság, hogy az élményt, amit nyújt, nem lehet sem megunni, sem megszokni. A 292 lóerős, benzines V6-os hajtotta Raptor sokkal inkább sportkocsi (tereprali), mint munkagép, ennek megfelelően az ára és a fogyasztása is kolosszális. Álló helyzetből 100 kilométer/óra tempóra 7,9 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 180 kilométer/óra. Utcai versenyzésre nem alkalmas, de autópályán a 150-160-as tempóról még futja egy előzésre. A tesztre a Ford Petrányitól szereztük meg az autó, amelyért ezúton is köszönetet mondok a zsűri nevében.
Hyundai Kona Electric
A hazai villanyautó-piac stabil szereplője a Hyundai Kona, amely teljesen megújult arculattal csábítja a vevőket. Az elektromos Hyundai Kona kényelmes, csendes, kiegyensúlyozott, pazar a felszereltsége, és elfogadható télen is a hatótávja. Egyszóval kiváló villanyautó. Csak az a fránya vezetőfigyelmeztető-rendszer ne lenne ilyen hangos és ilyen kiállhatatlanul agresszív. Kétféle változatban kapható az elektromos Kona: a gyengébb 156 lovas változathoz 48,4 kWh kapacitású akkumulátor jár, a tesztelt 218 lovas (160 kW) változatban 65,4 kWh az akkumulátor kapacitása.
Alfa Romeo Tonale phev
Az olasz márka második szabadidő-autója immár hálózatból tölthető, azaz plug-in hibrid verzióban is elérhető, ráadásul ez a legerősebb a kínálatban. A két motor (a benzines 1,3 literes és turbós, a villanymotor 120 lovas) összesített teljesítménye 280 lóerő és 270 Nm. Ez a hatalmas erő azonban csak akkor áll a rendelkezésünkre, ha a 15,5 kilowattórás lítiumion-akkumulátorban van áram. Téli használatban elektromos hatótávja 50-60 kilométer.
Kép és szöveg: Biró Csongor