Élménygazdag közös zsűri teszten vagyunk túl. A Mátrában, Magyarország egyik (vagy egyetlen) izgalmas útszakaszán teszteltünk Év Magyar Autója díjakra jelölt autókat. A mezőny vegyes volt, de mindegyik autó különleges a maga nemében.
Hol lehetne igazán tesztelni olyan közúti versenyautót, mint az egyedi , 13 mázsás, 300 lóerős Renault Mégane R.S. Trophy-R modellt, amelynek a hangja, az ereje és az úttartása is elképesztő. A Nürburgring elsőkerekes bajnokával tartotta a lépést a legerősebb szépség, a 340 lóerős BMW Z4 M40i, amely hátsókerék-meghajtással és öblös sorhatosával tette emlékezetessé a napot. A Renault és a BMW a Lexus LC Convertible és a Cupra Formentor modellekkel versenyez a sportautó kategóriában a Magyar Év Autója 2021 elismerésért. A 130 lovas elektromos Opel Corsa bebizonyította, hogy van észszerű és a mindennapokban jól használható villany kisautó, a 154 lovas Honda e modell pedig mindenkit levett a lábáról a cukiságával, azonban a vidék felfedezését nem kimondottan vele ajánlanánk (mindkét villanyautó az Év Zöldautója 2021 díjra pályázik). A Seat Leon (kombi változata a Magyar Év Autója 2021 díjért indul az üzleti autó kategóriában) pedig az arany középút képviselője: visszafogott, elegáns, a hétköznapok hőse, a világból is kimegy hosszú hatótávjával és magabiztos nyugalmával.
A zsűri tagjai közül a legnagyobb érdeklődésnek a Renault örvendett – nem is tudom, rajongtak-e ennyire valaha a márka valamelyik modellje iránt az újságírók? – a legtöbbször ennek velőtrázó üvöltése verte fel a Mátra csendjét. A Bridgestone Potenza S001 semi slick gumik bírták a gyűrődést, pedig Gulyás kolléga úgy meghajtotta a verdát, mint szerintem senki ebben a kis országban.
Ezennel tiltakozom, hogy a motorosokat bármilyen korlátozás érje hazánk izgalmas útjain. Nem elég, hogy minősíthetetlenül rosszak az utak? Nincs padka, nincs vízelvezetés – jó étteremről nem is beszélve… Korlátozás helyett több rendőrt a Mátrába! Jó ott a levegő, legyen férfias a küzdelem, dolgozzanak meg a helyszínen azért, hogy kevesebb legyen a baleset és kevesebb az áldozat. A helyben lakókat megértem, jogos a tiltakozás, de nem a kitiltás a megoldás.
A zsűri teszt két villanyos modellje halkan, csendben teljesítette a hegyi szakaszt, az Opel néha felsírt, de a Honda meg sem nyikkant. Főleg azért, mert a legizgalmasabb részen karanténba kényszerült, hatótávja ugyanis 40 kilométerre esett, miközben 10 kilométerrel korábban, Gyöngyösnél még 86 volt. Ezek szerint mégis hegy a Mátra… Lefelé már vigéckedett, tartotta a lépést a sportkocsi szekcióval. A nap fogyasztási versenyét a benzinesek között a 130 lovas (1.5 TSI) Leon nyerte, az Opel Corsa-e 15,8 kilowattórát fogyasztott 100 kilométerenként, bírta a tempót és nem szorult táplálásra. A Honda a kezdeti magas, 17-19 kWh/100 kilométer körüli fogyasztásról a nap végén 15-16 kiloeattórás fogyasztásra állt be (a budapesti érkezéskor – 17 kilométeres maradék hatótávval – 15,6 kWh/100 kilométert jelzett valamelyik monitorján (tucatnyi van) a fedélzeti számítógép -, de ehhez tölteni kellett Gyöngyösön egy ezresért. A Trophy-R 13,1 litert kért 100 kilométerenként a tempós használat miatt, de nála is nagyobb étvágyú kiélezett helyzetben a nyúlós, túlmelegedő Michelin Pilot Super Sport gumikon feszítő, látványos BMW, amely a hegyi szakasz végén kiürült tankkal benyelte a fél Mol-kutat. Az átlaga 14,6 liter/100 kilométerre alakult, ami nem vészes, tekintve, hogy milyen kezelésben volt része. A gyöngyösi nullázás óta megtett 120 kilométer alatt 8,3 liter/100 kilométerre csökkent a fogyasztása. Hoppá!
Legközelebb október végén tartunk közös zsűri tesztet, akkor terveink szerint a hazai gyártású, Év Magyar Autója 2021 díjra jelölt autókkal teszünk egy nagy kört, az Audi Q3 Sportback modellel, a hibrid Mercedes-Benz CLA-val és az Audihoz hasonlóan lágy hibrid Suzuki Vitarával. Novemberben a családi autók és a szabadidős járművek következnek.
Biró Csongor